Retailer opgelet: de 5 trends van 2016
De trends in retail 2016

Retailer opgelet: de 5 trends van 2016

Redactie Baaz
Nog niet trendlijstjes moe? Fijn! Nog snel de vijf trends voor in de retailsector in 2016. Waar moet de slimme retailondernemer de komende twaalf maanden rekening mee houden?

De trends voor de retailwereld

Het centraal stellen van de klant wordt onvermijdelijk voor retailers die ook in 2016 succesvol willen blijven en loyale klanten willen creëren én behouden, meent Webloyalty, een e-commerce partner en expert in online spaar- en beloningsprogramma’s. 

Tradities als momentum

Feesten als Sinterklaas, Sint Maarten en kerstmis worden steeds belangrijker voor consumenten. Volgens Peter-Jan Margry, onderzoeker bij het Meertens instituut, is er een nieuwe behoefte aan vieringen en rituelen. Dit biedt retailers veel mogelijkheden. Breng tradities in kaart, creëer momentum rondom de verschillende feestdagen en sluit aan bij de beleving van de consument. Bijvoorbeeld door het bieden van relevante content of aanbiedingen. 

Gemak is koning

De consument van vandaag is op zoek naar gemak, dus zorg dat je dat als retailer biedt. Vooral jonge consumenten – in de leeftijd van 25 tot 35 jaar – willen geïnspireerd worden en vinden gemak doorslaggevend, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Quotus. Pick-up points, applicaties die pre-ordering mogelijk maken, e-wallets en click & collect-concepten zullen meer regel dan uitzondering worden voor consumenten en veel geziene trends. Vraag je als retailer af welk onderdeel van het aankoopproces vergemakkelijkt kan worden en kom de klant hierin tegemoet. 

Mobiel als primair scherm

Onderzoeksbureau Conlumino voorspelt in haar trends dat in 2019 negen procent van de detailhandel plaatsvindt via een mobiel apparaat. Met de toename van mobiele apparaten stijgt ook de impact ervan op de retailsector. Het gaat voorbij de stenen winkel, creëert andere contactmomenten en verandert de context. Om relevant te blijven, moeten winkeliers tegemoetkomen aan de behoeften van deze mobiele consument. 

Het belang van conversatie

Het aankoopproces begint al ver voor het daadwerkelijke moment van aankoop en duurt tot ver daarna. Eerst is er de oriëntatie en wordt er onderzoek gedaan of gezocht naar aanvullende informatie. Na de aankoop komen de (online) reviews. Deze reviews en gesprekken zijn voor iedereen zichtbaar en hebben een grote impact op het aankoopproces. Social media spelen hierin een grote rol. Daar vindt de conversatie plaats en worden ervaringen uitgewisseld. Zorg dat je actief onderdeel uitmaakt van de discussie en klanten altijd te woord staat. 

Laatste van de vijf trends: benut data en personaliseer

Technologische ontwikkelingen, zoals connected devices, bieden retailers de mogelijkheid data te verzamelen over klanten. Door deze data op de juiste manier te verzamelen en te analyseren, kunnen retailers veel leren over klanten. Bijvoorbeeld in welke productcategorieën ze geïnteresseerd zijn, hoe vaak ze een aankoop doen en hoe ze reageren op korting. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om ervaringen te optimaliseren en belangrijker nog, te personaliseren.

​We hebben nog veel meer trends voor je. Die in online marketing, bijvoorbeeld...
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie