Renault Group opent ultramodern simulatiecentrum

Renault Group opent ultramodern simulatiecentrum

Redactie Baaz

Na jaren van ontwikkeling en een investering van 26 miljoen euro heeft Renault Group onlangs een nieuw gebouw geopend in het Technocentre, het centrale knooppunt van de ontwikkelingsafdeling van het bedrijf. Het gebouw is helemaal gericht op geavanceerde simulaties die het rijden nabootsen en je in een virtuele wereld meenemen. Hier heeft Renault de meeste van zijn simulatietools en deskundigheid samengebracht. Tijdens de opening heeft Renault ROADS geintroduceerd, een geheel nieuwe simulatietool die waarschijnlijk de krachtigste in zijn soort ter wereld is.

EEN GEBOUW VOLLEDIG GEWIJD AAN DIGITALE SIMULATIE

Met de opening van een splinternieuw gebouw van 2.300 vierkante meter, dat exclusief is gewijd aan digitale simulatie, voorziet Renault Group zijn ontwikkelingsafdeling van een krachtige tool om nog robuustere ontwerpen te maken en het ontwikkelingsproces van voertuigen van de verschillende merken in de groep te versnellen.

De nauwkeurigheid van de simulaties is zo hoog dat het ook de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen aanzienlijk verlaagt, vooral door de noodzaak van fysieke prototypes te verminderen. Dankzij de integratie van een digitale kopie, de digital twin, speelt simulatie niet alleen een rol tijdens de ontwikkelingsfase van een voertuig, maar gedurende de hele levensduur ervan. Daardoor is het mogelijk om updates en nieuwe functies veilig te ontwikkelen en te testen, zonder dat een fysieke auto nodig is.

RENAULT GROUP, PIONIER IN DIGITALE SIMULATIE

Renault Group, ook de maker van de ScaneR©-simulatiesoftware, is al meer dan 25 jaar een van de pioniers op het gebied van digitale simulatie voor het virtueel testen van voertuigprestaties, het definiëren van Human Machine Interfaces (HMI’s) en hun ergonomie, het goedkeuren van veiligheidsfuncties en het bestuderen van het gedrag en de feedback van de bestuurder. Dit alles gebeurt met behulp van geavanceerde technologieën, zoals virtual reality, waardoor ingenieurs in een virtueel voertuig kunnen stappen zonder daadwerkelijk in een auto te hoeven zitten.

Om bijvoorbeeld te controleren hoe goed de verlichting van onze toekomstige auto’s werkt, hoeven ingenieurs niet meer ’s nachts de weg op. Simulatoren kunnen nu de omgeving en hoe de koplampen de weg verlichten zeer realistisch nabootsen.

Renault Group heeft unieke expertise opgebouwd en heeft veel realistische digitale simulatoren ontwikkeld. Deze simulatoren zijn met de vooruitgang van technologie steeds geavanceerder geworden en kunnen nu steeds meer factoren meenemen, zoals andere auto’s op de weg, de toestand van de weg, het weer, reflecties, enzovoort. Ze kunnen zelfs simuleren hoe het is om in een auto te zitten, inclusief hoe een bestuurder zich voelt (zoals vermoeidheid en stress).

RENAULT GROEP VERLEGT DE GRENZEN VAN SIMULATIE MET ROADS

Renault Group neemt opnieuw het voortouw op het gebied van simulatie, door samen met AV Simulation een uitzonderlijke simulator te ontwikkelen, ROADS (Renault Operational Advanced Driving Simulator).

Gilles LE-BORGNE, EVP, Engineering Renault Group: “De opening van ons innovatiecentrum, dat gewijd is aan immersieve simulatie en onze gloednieuwe tool, ROADS, zijn belangrijke stappen voorwaarts in de digitale transformatie van Renault Group. In een wereld waarin voertuigen steeds complexer worden, is de beheersing van immersieve simulatie een belangrijke troef om onze ingenieurs in staat te stellen nog efficiëntere voertuigen te creëren, vooral met de Software Defined Vehicle in het vooruitzicht.”  

ROADS is geplaatst in een aparte ruimte van bijna 1.400 vierkante meter en heeft een hoogte van 12 meter. De koepel is groot genoeg om een compleet voertuig te herbergen en biedt een meeslepende ervaring van 360 graden waarin echte en digitale elementen naadloos samenkomen.

Gemonteerd op krachtige krikken en glijdend op rails van 25 x 25 meter, met 90 ton in beweging en versnellingen van één G op elke as, reproduceert ROADS nauwkeurig het dynamische gedrag van elk voertuig onder alle omstandigheden, zoals het soort weg, hoe druk het verkeer is, interacties met andere voertuigen, hoogte, weersomstandigheden, lichtniveau, en meer.

Met ROADS kunnen ingenieurs het gedrag, de prestaties, de veiligheid en de rijhulpmiddelen van voertuigen in elk stadium van de ontwikkeling van het voertuig beoordelen, op een volledig virtuele weg of op een weg die een bestaande weg realistisch nabootst. De mogelijkheden zijn oneindig.

MENSELIJKE EXPERTISE  

Er werken meer dan zeventig ingenieurs in het gloednieuwe Immersive Simulation Centre van Renault Group. Sommigen van hen houden zich volledig bezig met de Scenario Factory, een echte scenariofabriek die een echte weg digitaal kan nabootsen, andere volledig denkbeeldige wegen kan creëren en de twee zelfs kan combineren.

Anderen ‘bouwen’ de digital twin, die de kenmerken van een voertuig omvat, inclusief hoe het zich gedraagt op de weg, hoe de rijhulpsystemen werken en alle boordsoftware.

De zogeheten ‘massive’ simulaties die in de cloud worden uitgevoerd, onderwerpen de digitale tweeling vervolgens aan miljoenen wegsituaties om het in alle mogelijke omstandigheden te testen. En omdat menselijke ervaring essentieel is, kunnen echte bestuurders in de ROADS-simulator plaatsnemen achter het stuur van de digitale tweeling, om te bestuderen of het gedrag van het voertuig in ontwikkeling zal voldoen aan de verwachtingen van toekomstige klanten.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie