Plan je werk slimmer met deze tips
Tips voor een betere planning
Prioriteiten
Heb je verschillende dingen te doen op een dag? Rangschik je taken in volgorde van belangrijkheid en deadlines. Zo voorkom je dat je aan het einde van de dag nog de belangrijkste taak moet doen. Uiteindelijk moet dit ook voor meer rust zorgen, want je hebt aan het begin van de dag al de belangrijkste taak afgerond. Fijn toch?!
Eigen ritme
Iedereen heeft een ander werkritme. Zo kunnen sommigen beter 's ochtends presteren en anderen beter 's avonds. Plan de moeilijkste en belangrijkste taken in op het moment dat jij het productiefst bent. En je kunt dan taken die wat makkelijker zijn op de momenten plannen dat je iets minder productief bent. Probeer het eens uit.
Haalbare doelen
Van een onrealistische planning wordt iedereen gestrest. Zorg ervoor dat je een realistische planning hebt. Plan genoeg tijd in per taak, zodat je minder snel onder druk komt te staan. Niemand heeft er iets aan als jij een planning hebt die je nooit kunt halen, je wordt er alleen maar ontzettend onrustig van en dat is niet de bedoeling.
Durf nee te zeggen
Het is best gemakkelijk om meteen 'ja' te zeggen tegen een collega die vraagt of je iets voor hem/haar wilt doen. Maar dit gaat vaak ten koste van je eigen werkzaamheden. Vraag bijvoorbeeld eens bedenktijd. Zo voorkom je dat je meteen 'ja' zegt tegen dingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. En durf ook gewoon 'nee' te zeggen, zorg ervoor dat je eerst jouw taken afrondt en daarna kun je eventueel collega's helpen.
Gebruik tools
Om je werk beter te plannen en organiseren kun je gebruikmaken van bepaalde tools, zoals apps om een to-do-lijst mee te maken. Eerder dit jaar maakten we een lijstje met handige tools voor ondernemers. Misschien zit daar iets voor je bij!
Sorteren
Van een volle mailbox wordt niemand blij en rustig. Sorteer regelmatig je mailbox, dit geeft een opgeruimd gevoel en hierdoor kun je heel wat tijd winnen. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer uren te zoeken naar dat ene document of niet meer alle ongelezen mailtjes te beantwoorden. Maak er een gewoonte van om je mailbox regelmatig op te ruimen. Gooi de documenten en mails weg die je niet meer nodig hebt en sla de andere documenten en mails op in folders, zodat je ze snel terug kunt vinden!