Ondernemen met VR gebeurt nu al

Jeroen van Onselen
De tijd dat VR een niche is, lijkt voorbij. Dat laat het bedrijf Virtual Dutch Men in het oosten van het land zien.

'Er zijn een aantal domeinen waar je VR kunt toepassen', steekt Bart van wal. 'Eentje is natuurlijk marketing. Voor KLM hebben we een 360 graden virtual reality-tour gemaakt, voor een toen nog nieuwe uit te rollen dreamlinervloot.' Minder voor de hand liggend en iets ingewikkelder is het volgende voorbeeld, waarbij VR in het bedrijfsproces zit verweven

Je nieuwe woning VR bekijken.

'Dat is al een stuk complexer, aangezien een dergelijke applicatie een stuk dynamischer moet zijn. We hebben zoiets gedaan voor een grote bouwer hier in het oosten, Roosdom Tijhuis. Het bedrijf heeft alles in beheer. Eigen architect, eigen tekenaars waardoor ze de woning van A tot Z in 3D kunnen engineren aan de binnen- en buitenkant', vertelt Bart ons. 'Ze hebben door ons een tweetal conceptwoningen (rijwoning en twee-onder-een-kap) in VR laten uitwerken.'

Hoe het werkt. De koper doet letterlijk een bril op en kijkt dan 3D naar zijn persoonlijk samengestelde huis. Een openbaring om te ervaren of je die extra dakkapel wel of niet wil. 'Ze staan met de bril op in hun toekomstige woning die ze net hebben geconfigureerd om zich heen te kijken. Zo zien ze dat het bij een dakkapel niet alleen gaat om ruimte, maar ook om licht. En wie kiest voor een uitbouw, ziet dat de bank groter wordt en dat er een fauteuil bijpast.'

Het volledige artikel verschijnt in ons magazine.

afbeelding van Jeroen van Onselen

Jeroen van Onselen | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jeroen