Heb jij deze 5 tools uit de toekomst al?

Heb jij deze 5 tools uit de toekomst al?

Redactie Baaz

Meer dan de helft van de Nederlandse ondernemers geven aan dat ze niet weten wat de volgende stap binnen zijn/haar bedrijf is.

Eén op de vier geeft aan hier maandelijks of zelfs minder dan maandelijks bij stil te staan. Tegelijkertijd geven de ondernemers aan dat de stappen die zij in het verleden genomen hebben, belangrijk zijn geweest voor de huidige situatie van hun bedrijf. Digitalisering bijvoorbeeld, wordt door 65 procent genoemd als grote invloed. Misschien dat deze vijf tools je op weg helpen om in 2018 goed beslagen ten ijs te komen.

Marketing-guru in de dop

Wil jij in 2018 meer producten online verkopen? Meer mensen bereiken via social media? Je naamsbekendheid vergroten? Dan kom je niet onder een marketingstrategie uit. Sommige ondernemers hoeven louter acte de présence te geven op het internet, anderen zullen echt in actie moeten komen. Maar hoe haal je alles uit het internet? Dat leer je (gratis!) in Google’s Digitale Werkplaats.

In de Digitale Werkplaats verbeter je je digitale vaardigheden. Je krijgt er zelfs een lesplan op maat, welke afhankelijk is van je doel. Je kunt de lessen online volgen (videotrainingen), maar je kunt ook de Digitale Werkplaats in Amsterdam bezoeken. Daar leer je in verschillende workshops alles over online marketing en als je dit (nog) niet kan toepassen op je eigen bedrijf, staan de medewerkers voor je klaar met persoonlijk advies.

Nooit meer een wachtwoord vergeten

Op 25 mei 2018 zal de Algemene verordening gegevensbescherming de Wet bescherming persoonsgegevens vervangen. Twee jaar geleden ging de meldplicht datalekken al van kracht. Blijkt dat er in 2016 5.617 datalekken zijn gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens; honderden bedrijven werden gehackt via een doodgewoon Word-document. Genoeg reden dus om je documenten achter slot en grendel te bewaren. Dat hoeft niet letterlijk, dat kan ook digitaal met een wachtwoord.

Het meest gebruikte wachtwoord is ‘123456’. Wijken jouw wachtwoorden hier niet of weinig vanaf? Dan is KeePass, een wachtwoordmanager, iets voor jou. Deze tool bewaart al je unieke en niet te achterhalen wachtwoorden - hoef jij je hoofd er niet meer over te breken.

Contactgegevens compleet en centraal

Je medewerkers en jij genereren iedere dag een ongelooflijke hoeveelheid aan data - op het gebied van contactinformatie alleen al. Wat doen jullie daarmee? Slaat ieder voor zich zijn eigen notities, klantinformatie en gegevens op? Niet zo handig als een collega ziek wordt of op vakantie gaat: belangrijke data ligt er verloren bij, salesmeetings worden niet goed opgevolgd en prioriteiten worden op basis van onderbuikgevoel vastgesteld. Met een CRM-systeem beheer je alle contactgegevens van (potentiële) klanten, leveranciers en partners op één centrale plek.

Het CRM-systeem van Teamleader helpt je om contactgegevens en contactmomenten op te slaan. Deze cloud-software zorgt er niet alleen voor dat informatie niet verloren gaat, het is ook inzichtelijk voor alle medewerkers. Zo wordt het opvolgen van prospects, het versturen van offertes en het afwikkelen van klachten en aanvragen behoorlijk meer efficiënt. Uiteindelijk levert CRM je de optimale workflow op, zodat jij je kan focussen op je core business.

Geen rondslingerende Post-its meer

Goede ideeën komen op allerlei momenten in je op: tijdens een wandeling, onderweg in de trein of op een conferentie. Deze krabbel je op een los briefje, misschien een Post-it, welke je later nooit meer terug kan vinden of vergeet. Herkenbaar? Evernote is dé oplossing. 

Evernote is een app die je altijd en overal kan gebruiken, waarin je notities kan bewaren, opslaan en delen. Niet alleen voor jezelf, maar ook met je team. Evernote Business creëert een digitale plek waar alle medewerkers hun ideeën, concepten en bestanden kunnen zetten. Dat maakt dan weer een einde aan die ellendige e-mail threads en losse papieren in plastic insteekhoesjes.

Top-of-mind blijven of worden

E-mailmarketing is nog steeds het meest effectieve marketingkanaal. Als jij in 2018 meer business wil genereren, dan wil je bestaande klanten bij je houden en nieuwe klanten voor je winnen. Daarbij is het essentieel om top-of-mind te zijn; je wilt niet dat ze naar je concurrent gaan. Een e-mailnieuwsbrief is dan het perfecte middel om te laten zien dat je expert bent op een bepaald gebied. Het genereert bovendien bezoekers naar je website en met een persoonlijke benadering bouw je direct aan de relatie met je klanten.

Dit soort e-mails maak en verstuur je heel gemakkelijk met MailChimp en Newsletter2Go. Dit kunnen periodieke nieuws updates zijn, maar ook gepersonaliseerde marketingcampagnes. Het systeem genereert automatisch rapportages van de verstuurde e-mails; zo leer je gaandeweg wat je doelgroep wel en niet aanspreekt en kun je dit marketingkanaal optimaliseren om zo doeltreffend mogelijk te worden.

Digitaal ondernemen: het is niet moeilijk

Of je al weet wat je volgende stap is of niet: Teamleader helpt je graag op weg om je onderneming naar een hoger niveau te tillen. Of het nu gaat om tijd besparen, efficiënter of slimmer werken: het uitgebreide CRM-systeem is een goede (en makkelijke!) eerste stap in de digitale wereld. Ontdek het zelf en probeer Teamleader 14 dagen gratis uit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie