Foute managers en bazen bron van ellende

Foute managers en bazen bron van ellende

Redactie Baaz

Veel medewerkers voelen zich ongelukkig als gevolg van het gedrag van hun manager. Geen wonder, zegt Bart Groothuis, het gedrag dat ze vertonen is soms bizar.

Ken je de Zeemeeuwmanager? De manager die plotseling schreeuwend komt aanvliegen, iedereen van zijn werk houdt en even onverwacht weer vertrekt, zonder een positieve bijdrage te hebben geleverd. 

De Zeemeeuwmanager maakt medewerkers onzeker en cynisch. Hoe ernstig het effect van dit gedrag kan zijn weet adviseur Bart Groothuis als geen ander – hij verdient er zijn brood mee. Een adviseur wordt nu eenmaal niet zelden ingeschakeld nadat managers voor problemen hebben gezorgd. 

Pietlut, mierenneuker, zeikerd

Een goede manager zijn, is verschrikkelijk moeilijk, zegt Groothuis: ‘Dat blijkt wel als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wat hij van zijn manager vindt. Er volgen dan meestal weinig vleiende woorden. Veel mensen geven hun manager bijnamen als: pietlut, mierenneuker, zeikerd, of iets dergelijks.’ 

Het is niet helemaal onterecht dat mensen ontevreden zijn over hun leidinggevende, vindt Groothuis. Hij ontmoet regelmatig bijzondere managers die afwijkend gedrag vertonen dat niet door de beugel kan. Hij heeft er nu een boek over volgeschreven. 

Het is grijs en het schijt op je kop

In 'Het is grijs en het schijt op je kop' heeft Groothuis 41 even foute als veelvoorkomende managementstijlen op een rij gezet. Zo beschrijft hij de Micromanager (die zich overal mee bemoeit), de Pronken-met-andermans-verenmanager (het is allemaal aan hem te danken) en de Spreadsheetfetisjist (succes draait om euro’s, niet om klanttevredenheid). Hun gedrag is niet alleen frustrerend voor medewerkers, maar ook voor klanten.

Een hart onder de riem

Groothuis is ervan overtuigd dat een foute managementstijl van de manager richting de medewerker zich vertaalt in ongewenst gedrag van medewerkers richting klanten. Zoals de mensen binnen de organisatie met elkaar omgaan, zo gaan de mensen buiten de organisatie met hun klanten om. 

Een manager die bureaucratisch omgaat met zijn medewerkers ‘kweekt’ bureaucratische medewerkers die datzelfde doen richting hun klanten: ‘Nee meneer, ik kan dit wel oplossen, maar ik moet eerst een offerte laten opstellen. Pas als u die ondertekend hebt mag ik aan de slag van mijn baas.”

Met zijn boek probeert Groothuis de werknemer een hart onder de riem te steken. Maar hij spreekt ook de manager aan op zijn foute gedrag. Met humor en een kritische analyse van het gedrag beschrijft Groothuis wat ze zelf kunnen doen om hun stijl te veranderen. Ook medewerkers kunnen daarbij een handje helpen. Tenzij er geen hoop is, zoals voor medewerkers van de Psychopaat als de Dictator: ‘Als die je baas zijn, dan kun je maar beter zo snel mogelijk vertrekken.’

Het is grijs en het schijt op je kop? (ISBN 9789461262394) is verkrijgbaar voor 16,50 euro. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie