‘Mass customization’ bereikt ook de arbeidsmarkt

‘Mass customization’ bereikt ook de arbeidsmarkt

Redactie Baaz

Professionals zoeken naar een aantrekkelijke werkgever of opdrachtgever. Employer branding is dan ook een hot topic in de wereld van HR.

Sterke employer branding zorgt er namelijk voor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe én huidige medewerkers. Uit recent onderzoek van FastFlex is gebleken dat maar liefst 4 op de 10 jongeren voor een mooie positie bij een aantrekkelijke organisatie flexibel is in het soort contract wat zij aangaan met een organisatie. Dit onderstreept het belang van aantrekkelijk werkgeverschap. Een mooi voorbeeld van sterke employer branding is bijvoorbeeld het bieden van ruimere verlofmogelijkheden aan vaders, door Mastercard en Yonego ingevoerd met als doel om schaars ICT-talent aan zich te binden. 

Een aantrekkelijke werkgever hoeft niet noodzakelijkerwijs ook een goede opdrachtgever te zijn. Sterker nog, veel organisaties richten zich vooral op goed werkgeverschap, maar vergeten aandacht te besteden aan opdrachtgeverschap. Wil jouw bedrijf voor zowel vaste medewerkers als voor ZP’ers een goede werkomgeving bieden en een goede werkgever zijn, kijk dan of je met deze tips aan de slag kan.

Om aantrekkelijk te zijn voor ZP’ers zijn de volgende factoren van belang:
-    Laat het, ondanks lange termijn beleid, wel hier en nu gebeuren – ZP’ers zijn vooral geïnteresseerd in het hier en nu. Een mooie, relevante en interessante opdracht, dát is wat hen boeit. Voor vaste medewerkers kan het perspectief op doorgroeimogelijkheden soms al voldoende zijn, maar voor ZP’ers geldt dat niet.
-    Behandel de ZP’er als een gelijke – De relatie tussen ZP’er en organisatie is een andere relatie dan tussen werkgever en werknemer. De ZP’er wil – en moet – gezien worden als ondernemer. Dit vereist een bepaalde mate van wederkerigheid.
-    Communiceer duidelijk – Zorg voor een heldere communicatie van zowel de opdracht als de randvoorwaarden. Het is aan te raden dit van tevoren goed door te spreken om eventuele discussie op een later moment uit de weg te gaan.
-    Breng halen en brengen van kennis in balans – ZP’ers delen graag kennis, maar zijn zelf ook erg leergierig. Het kan als organisatie goed zijn om trainingen en InCompany cursussen aan te bieden tegen kostprijs. Dit biedt meerwaarde voor beide partijen. 
-    Betaal op tijd en betaal fair – ZP’ers zitten net als alle ondernemers met betalingstermijnen op hun facturen. Als organisaties de uiterlijke betaaldatum overschrijden kan dit leiden tot financiële problemen voor de ZP’er. Voorkom dit ten alle tijden.


Natuurlijk bestaat er een bepaalde overlap tussen de behoeften van ZP’ers en werknemers. De focus ligt echter anders. Bij vaste medewerkers, aantrekkelijk werkgeverschap, gaat het met name over de volgende factoren:

-    Bied goede arbeidsvoorwaarden – Om te bepalen of arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk zijn, kun je kijken bij de concurrentie of bij soortgelijke partijen in een andere markt. Op die manier kun je kijken of wat jij biedt marktconform is. Naast loon, een leaseauto, pensioen en vergoedingen zijn er meer dingen om onderscheidend te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van opleidingen en flexibiliteit in de balans tussen werk en privé. 
-    Houd de vinger aan de pols – Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema. Door regelmatig te bespreken met medewerkers of de werkzaamheden aansluiten bij hun competenties, zorg je ervoor dat dit op elkaar aan blijft sluiten. Er kan dan namelijk gericht bijsturing of bijscholing worden gegeven. 
-    Bied veiligheid en zekerheid – Gedurende 24 maanden mag je als organisatie tijdelijke contracten blijven aanbieden, maar dit geeft de werknemer een onzeker gevoel. 
-    Geef ruimte voor persoonlijke groei – Een aantrekkelijke werkgever biedt ruimte voor ontwikkeling. Door medewerkers steeds nieuwe uitdagingen te geven, blijven zij groeien en daardoor blijven zij gemotiveerd. Ook het geven van meer vrijheid en verantwoordelijkheden valt onder deze noemer.


Jonge professionals van generatie Y en Z hebben al jaren behoefte aan flexibiliteit. Ik verwacht dat dit ook onder de babyboomers en generatie X steeds meer gaat leven. Bijvoorbeeld doordat ze minder willen gaan werken, maar wel langer door willen gaan. Met een vast contract kunnen ze wel tot de kern van de organisatie blijven behoren, maar dan parttime. Organisaties moeten op dit soort manieren proberen mee te bewegen met de wensen van alle verschillende typen arbeidskrachten. Een soort ‘mass customization’, maar dan op de arbeidsmarkt. Maar laten we maar eens van start gaan om een goede werkgever voor  devaste medewerker én de ZP’er te zijn.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie