Groeien op Belgische e-commercemarkt doe je zo

Groeien op Belgische e-commercemarkt doe je zo

Redactie Baaz

Nergens in Europa groeit e-commerce zo snel als in België. De toename bedraagt meer dan 15 procent per jaar, een tendens die zich mede door krachtige impulsen vanuit de overheid zeker tot 2020 op hetzelfde niveau voortzet. Theo Andela van Intracto digital agency, een full-service bureau in de Belgische digitale sector, vertelt.

De digitale bestedingen in 2016 bedroegen 9,6 miljard euro (2015: 8,2 miljard). Het eerste kwartaal van 2017 was er een groei van 6 procent te zien ten opzichte van het eerste kwartaal 2016.

Volop kansen

Daarom liggen er in België grote kansen voor Nederlandse ondernemers om te groeien. Meer en meer Belgen weten inmiddels de weg naar internet te vinden. Ook in de B2B-markt. Het is toch erg lastig om de online marketing vanuit Nederland te doen. Veel bedrijven onderschatten dit en zien Vlaanderen meer als een ‘Nederlandse provincie’ dan echt een apart land met een andere taal, wetten en culturele verschillen. Vaak is er onvoldoende focus en lift de Belgische markt mee op het Nederlandse marketingbudget.

De online markt in België is niet te vergelijken met Nederland en daarom kun je het beste een lokale online marketingpartner inschakelen zodat Belgische online marketeers aan de knoppen zitten voor de campagnes voor je Belgische webshop / webshop.

De Belgische economie stoelt vooral op diensten. Producten worden grotendeels geïmporteerd. Het Nederlandse aandeel daarin bedraagt ongeveer 12 procent, iets onder het aandeel van Frankrijk maar significant hoger dan de aandelen van Duitsland,  Groot-Brittannië en andere landen. Logischerwijs richten ook ondernemers uit met name Frankrijk en Duitsland hun vizier op België.

Dichtbij en toch ver weg

Het is verleidelijk een markt met zoveel potentie in sneltreinvaart te bestormen,  maar Vlamingen zijn geen Nederlanders en Vlaanderen is al helemaal geen Randstad. Het Hoofdstedelijk Gewest (Brussel) en Wallonië met de voormalige industriële as zijn werelden op zich. Daarnaast is 11,2 procent van de bevolking buitenlander, eveneens een factor om rekening mee te houden. 

Online adverteren in België vereist een andere aanpak dan hier! Het cultuurverschil is enorm. Gewoontes, gebruiken en geloven, plus het letterlijk sterk versnipperde demografische landschap, vereisen bij e-commerce een compleet andere strategische aanpak dan in Nederland. 

Volledig vertrouwen in een aanbieder geldt bij online kopen voor onze zuiderburen als belangrijkste aspect, dat valt alleen te verdienen met de juiste argumenten, vertrouwde faciliteiten en het neerzetten van een gevoel dat perfect past bij strak afgebakende kopersgroepen.

Qu’est ce que c’est? 

België kent drie officiële talen. Binnen de totale bevolking spreekt 1 procent Duits, 38 procent Frans en 56 procent Nederlands, of beter gezegd: Vlaams. Er bestaan woorden die Nederlanders niet kennen en ook identieke woorden die een totaal verschillende betekenis hebben. Pakkende voorbeelden zijn windbloes voor jack, voortvarend voor lichtvaardig (!) en de mededeling levering binnen 24 uur. Deze wordt gelezen als verzending binnen 24 uur, binnen het verwachtingspatroon van de koper dus eigenlijk een dag te laat. Ook de term ‘Gratis thuisbezorgd’ die hier vaak gebruikt wordt is minder duidelijk in Vlaanderen. Hier gebruikt men Gratis thuis geleverd of Gratis aan huis geleverd.

Wie de Belgische markt betreedt, kan dan ook alleen succes boeken met zeer specifiek Vlaams taalgebruik en dito zoekwoorden. Wie ook zaken in Wallonië wil doen, krijgt onvermijdelijk te maken met de noodzaak tot professioneel Frans vertaalwerk. Deze laatste stap heeft wel als bijkomend voordeel dat een prachtige springplank naar Frankrijk automatisch wordt ingebouwd.

Veel ondernemers denken 'van punt NL naar punt BE en hup-sa-kee', ze kopiëren hun Nederlandse webwinkel en gaan direct over de grens aan de slag. Voortvarend maar helaas niet de juiste manier. Ze gaan voorbij aan belangrijke aspecten waarmee ze het vertrouwen van de Belgische online koper nu eenmaal eerst mee moeten zien te winnen! Om er maar een paar te noemen: 

1. schreeuwerige aanbiedingen werken niet, wij gebruiken 10 procent korting en in België -10 procent korting
2. Nederlandse keurmerken zeggen Belgen helemaal niets
3. ontstaan van risico van links naar de oorspronkelijke NL-versie met totaal irrelevante informatie
4. iDeal als betaaloptie heeft weinig zin, in België kennen ze BanContact en 60 procent betaalt met Creditcard.
5. er bestaan enorme cultuur- en taalverschillen

Vergeet platte acties!

Eén-op-één doorzetten van het Nederlandse kortingscircus en afgezaagde acties als van/voor, op=op en 'alleen deze week in de aanbieding' brengen geen resultaat. Uitsluitend geloofwaardige acties binnen een gerichte strategie zullen op de Belgische markt gesmeerd lopen. Samenwerking met een lokale partner met veel online ervaring en kennis van de vereiste succesfactoren vormt de enige sleutel tot het neerzetten van (realistische) doelstellingen, doeltreffende acties en snel(ler) behalen van het beoogde resultaat. 

Andere aanpak online adverteren

Online adverteren in België vereist een andere aanpak dan hier! Het cultuurverschil is enorm. Alleen met specifieke kennis over zoekgedrag, inzet van de juiste (hier veelal onbekende) online kanalen, doelgerichte (SEA) campagnes met de correcte 'tone of voice' en gebruik van typisch Vlaamse termen/keywords kun je je doel bereiken. 

Onder andere met een Vlaamse Search Engine Advertising campagne kunnen al goede resultaten behaald worden. Maar ook daarin schuilen wat valkuilen dus kopieer niet zomaar je Nederlandse campagne voor de Vlaamse markt. Zie ook het Intracto blogartikel 'Meer resultaat uit je Belgische SEA campagnes?'  

Ook timing is van groot belang, bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse solden (uitverkoop).  In de periode die daar aan voorafgaat mogen brick and mortar winkeliers hun prijzen niet aanpassen. Dat moet je maar even weten.

Praktische zaken

Wanneer eenmaal het besluit is genomen online in België van start te gaan, begint het echte werk pas goed. De Belgische bezoeker moet, in sommige gevallen, het vertrouwde gevoel krijgen in eigen land te winkelen of een dienst af te nemen.  In ieder geval is het belangrijk dat op de website/webshop duidelijk is dat u zich ook op de Belgische markt richt. 

Daar moeten heel wat zaken voor worden geregeld, zowel bij de gebruikersinterface als voorzieningen die op de achtergrond draaien. Kortweg: de front- en backoffice moeten de nieuwe klantenkring niet alleen op gepaste wijze verwelkomen maar daarna ook correct faciliteren! 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie