Meldpunt voor misstanden bij betaalgedrag
Helpt meldpunt bij (te) late betalingen in mkb?

Meldpunt voor misstanden bij betaalgedrag

Redactie Baaz
Komt er eindelijk een einde aan grote bedrijven die wel erg laat betalen aan hun kleinere leveranciers? MKB-Nederland start een meldpunt.

Meldpunt helpt kleinere leveranciers

MKB-Nederland gaat grote bedrijven per brief aanspreken op hun betaalgedrag, daarnaast opent de ondernemersorganisatie een meldpunt waar kleinere leveranciers misstanden (anoniem) kunnen melden. Directeur Leendert-Jan Visser: 'Er moet een einde komen aan de veel te lange betaaltermijnen die kleinere ondernemers krijgen opgelegd.' 

Liquiditeitspositie van mkb-ondernemers

Late betalingen van overheden en van bedrijven onderling verslechteren de liquiditeitspositie van mkb-ondernemers en kunnen ook gezonde bedrijven in financiële problemen brengen. 'Onvoldoende liquiditeit kan een gezond bedrijf zelfs naar een faillissement drijven', aldus Visser. 'Hoewel het betaalgedrag tussen bedrijven onderling de afgelopen jaren is verbeterd - gemiddeld wordt een factuur nu na 36,5 dag betaald - komen excessen nog te vaak voor. Betaaltermijnen tussen de 90 en 120 dagen zijn geen uitzondering. De bedrijven die dat soort termijnen hanteren, maken misbruik van hun inkoopmacht.' 

Boete

De Tweede Kamer praat over een initiatiefnota van het CDA, dat bedrijven in staat wil stellen grote opdrachtgevers een boete op te leggen als zij hun rekening niet binnen 60 dagen – de wettelijke termijn - betalen. MKB-Nederland waardeert de aandacht, maar gelooft niet dat dit iets oplost. 'Kleine bedrijven zijn vaak afhankelijk van die grote opdrachtgever. Ze durven al nauwelijks een incassobureau achter hun grote klanten aan te sturen, laat staan dat ze een boete in rekening gaan brengen.' 

Meldpunt Betaalme.nu

MKB-Nederland stelt grote bedrijven in de brief voor zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij  Betaalme.nu, een recent gelanceerd initiatief van een aantal grote concerns die in convenanten vastleggen op welke manier zij kleine bedrijven sneller gaan betalen.Verder heeft de organisatie het meldpunt via e-mail geopend – betalen@mkb.nl – waar mkb-bedrijven terecht kunnen die worden geconfronteerd met lange betaaltermijnen of zich door grote opdrachtgevers onder druk voelen gezet.
 
Als het meldpunt niet binnen afzienbare tijd verbetering oplevert, overweegt de ondernemersorganisatie een zwarte lijst aan te leggen.

​Nog even niet naar het meldpunt? Tien tips van Theo van Dijk (Interpolis) om openstaande vorderingen beter te managen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie