Kleinere porties, gelijke prijzen: tweederde Nederlanders merkt krimpflatie op in de horeca

Kleinere porties, gelijke prijzen: tweederde Nederlanders merkt krimpflatie op in de horeca

Redactie Baaz

Meer dan twee derde (69%) van de Nederlandse consumenten merkt dat de gerechten in restaurants kleiner zijn geworden, maar wel voor dezelfde prijs worden aangeboden als voorheen. Een fenomeen dat ook wel bekendstaat als ‘krimpflatie’. Evengoed is een groot deel (66%) zich ervan bewust dat restaurants genoodzaakt zijn dit te doen om inflatie het hoofd te bieden. 44 procent is dan ook bereid om kleinere porties of hogere prijzen te accepteren bij hun favoriete restaurants, als dat betekent dat ze daardoor financieel overeind kunnen blijven. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete kassa- en betaalplatform van duizenden ambitieuze ondernemers wereldwijd.

Krimpflatie tegen inflatie

Nederlanders krijgen liever kleinere porties voorgeschoteld dan dat ze meer moeten gaan betalen: zo geeft 39 procent de voorkeur aan ‘krimpflatie’ in plaats van een prijsverhoging van gerechten van dezelfde grootte. De helft geeft zelfs aan het niet erg te vinden dat ze hetzelfde betalen voor minder, zolang het maar duidelijk wordt gecommuniceerd.

“Ons menu wordt sinds onze oprichting vier keer per jaar herzien”, vertelt Quinta Witzel, mede-oprichter van de populaire poké-keten Poké Perfect. “Dat doen we omdat we specials introduceren en seizoensgebonden ingrediënten willen aanbieden, maar ook omdat we onze marges goed in de gaten willen houden. Dat betekent soms dat een ingrediënt van het menu verdwijnt. Het alternatief is dat je prijzen verhoogt of de portiegrootte verkleint, maar portiegroottes veranderen we uit principe sowieso niet, en van prijzen verhogen wordt niemand blij. Dus dan bieden we het ingrediënt liever niet meer aan, totdat de inkoopprijs weer op een acceptabel niveau is. Foodcost heeft een groot effect op je uiteindelijke winstmarge, en daarom zitten wij daar altijd bovenop.” 

“Het is geruststellend om uit dit onderzoek te kunnen concluderen dat de Nederlandse restaurantbezoekers zich kunnen inleven in de positie van horecaondernemers”, zegt Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality bij Lightspeed. “Terwijl er vaak minder op hun bord ligt, begrijpen ze ook dat dit in deze economische tijden onontkoombaar is. De horecasector heeft de laatste jaren veel te verduren gehad en veel gasten zijn blij om überhaupt weer te kunnen genieten van uit eten gaan. Daarnaast heeft vrijwel elk huishouden gemerkt dat de kosten voor levensonderhoud zijn gestegen en is het in hun ogen een logisch gevolg dat dat effect ook in de horecasector opgemerkt wordt.”

Lightspeed lanceert Advanced Insights voor restaurants

Om de winstmarges van menukaarten te verbeteren, meer grip te krijgen op kosten, het consumptiegedrag van gasten in kaart te brengen en personeelsplanning te optimaliseren, lanceert Lightspeed Advanced Insights in de Nederlandse horecasector.

Advanced Insights combineert realtime besteldata van Lightspeed Restaurant met betaaldata van Lightspeed Payments – een unieke eigenschap in de sector van horecatechnologie – om de prestaties van menukaarten en personeel in beeld te brengen, zodat horecaondernemers betere, slimmere en vooral datagedreven beslissingen kunnen nemen.

Zo categoriseert de add-on alle producten en gerechten op een menukaart op basis van hun winstgevendheid, bestelfrequentie, en klantenretentie. Overzichtelijke heatmaps brengen daarnaast piekuren en top-presterende medewerkers in beeld, waardoor personeelsplanningen beter op de realiteit kunnen worden afgestemd. Advanced Insights is een gratis add-on voor de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant,  en is vanaf vandaag beschikbaar.

“Krimpflatie is één van de manieren waarop horecaondernemers inflatie en stijgende loon- en grondstofprijzen het hoofd kunnen bieden. Het optimaliseren van portiegroottes is daardoor een dagelijkse kost geworden. Advanced Insights biedt eigenaren de mogelijkheid om met behulp van data dergelijke keuzes te vereenvoudigen, en niet te laten afhangen van onderbuikgevoel. Advanced Insights geeft horecaondernemers het inzicht om hun winstmarges beter te beschermen tegen onverwachte omstandigheden en zich aan te passen aan het daadwerkelijke consumptiegedrag van hun doelpubliek en veranderende trends.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie