Gastcolumn: Fast Capitalism
Gastcolumn: Fast Capitalism

Gastcolumn: Fast Capitalism

Redactie Baaz
De trend is duidelijk: de levenscycli van bedrijven wordt steeds korter. Bestond een Amerikaans bedrijf in 1958 gemiddeld nog meer dan zestig jaar, ruim twintig jaar later, in 1980, was dat al gedaald naar 25 jaar en anno 2015 is de gemiddelde levensduur van een Amerikaans bedrijf nog slechts achttien jaar. De komende jaren zal de levenscyclus van bedrijven nog verder naar beneden worden bijgesteld.

Wat vertellen deze cijfers ons? Ze vertellen dat we minder moeten hangen aan de levensduur van ons bedrijf. Gaat het bergafwaarts met de business en is er geen zicht op structurele verbetering?  Bedenk dan een ander verdienmodel en start een nieuw bedrijf, zodat je gerust de stekker uit de oude kunt trekken. We moeten in de toekomst bereid zijn om eerder afscheid te nemen van ons geliefde bedrijf. Wen er maar aan.

Het is als met het huwelijk. Rond 1850 werden we gemiddeld 45 jaar. Wanneer je toen op je twintigste trouwde was je gemiddeld 25 jaar getrouwd. Zoiets is vol te houden. Maar tegenwoordig worden we gemiddeld dik tachtig, wat betekent dat we zestig jaar met elkaar getrouwd zijn. Soms gaat dat in goede harmonie, maar vaker hangen partners elkaar al veel eerder de keel uit. In Mexico hebben ze daar iets op bedacht. Er zijn daar plannen om het huwelijkscontract standaard zeven jaar geldigheid te geven. Besluiten de partners dat het goed gaat, dan kunnen ze bijtekenen voor nog eens zeven jaar. Loopt het niet op rolletjes, dan wordt het contract ontbonden en zijn beide partners weer vrij om te gaan en staan waar ze willen. Dat is de toekomst. We krijgen te maken met meerdere levens in ons leven, met meerdere huwelijken, meerdere loopbanen, en als ondernemer ook met meerdere bedrijven. Dat betekent automatisch dat we in ons leven afscheid moeten nemen van partners, banen en bedrijven. Verdrietig maar niet meer dan logisch anno 2016.

Lange tijd draaide het in het bedrijfsleven om efficiency-optimalisatie. Zelfs Henry Mintzberg, de goeroe van de efficiency, komt nu terug op de roep om nog efficiëntere organisaties. Hij begrijpt dat in deze tijden van fast capitalism de optimalisatie van het bestaande bedrijfsproces moet worden ingeruild voor de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen en bedrijfsprocessen. Wanneer je werknemers in dienst neemt, moet je daarom niet alleen maar zoeken naar de meest efficiënt werkende persoon voor een specifieke functie, maar als het even kan naar iemand die ook buiten de bestaande kaders kan denken, die buiten de lijntjes durft te kleuren, die creatief is en voor vernieuwing kan zorgen. Neem kortom niet alleen efficiënte klonen aan, maar ook creatieve buitenbeentjes. Die kunnen er immers voor zorgen dat je bedrijf veranderingsgezind wordt en daarmee toekomstbestendig. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie