Erkenning als marktautoriteit? “De sleutel is om je te realiseren dat goed en geweldig twee verschillende dingen zijn”

Erkenning als marktautoriteit? “De sleutel is om je te realiseren dat goed en geweldig twee verschillende dingen zijn”

Redactie Baaz

door: Ellis de Haan 

En vijf must read managementboeken die hieraan ten grondslag liggen

Autoriteit. De beste willen zijn in een vakgebied. Of in elk geval als de beste gezien willen worden. Het is een diepgewortelde wens van veel organisaties om juist op gebied van kwaliteit onderscheidend te zijn in de markt. Het zorgt voor aantrekkingskracht, zowel vanuit klanten als talent. Maar het is een uitdaging om een organisatie zo in te richten dat je daadwerkelijk door de buitenwereld gezien wordt als een autoriteit en dat ook kunt waarmaken.

Xebia werkt vanuit vijf kernprincipes om medewerkers en daarmee de organisatie te laten excelleren. En geven vijf managementboeken mee ter inspiratie die ten grondslag liggen aan die vijf principes.

1. Stel een doel om juist níet te bereiken

Een big hairy audacious goal (BHAG). Het is geen doel op zich om dit ooit te bereiken. Sterker nog, het is de bedoeling om hier altijd voor te blijven strijden. Door dit doel als organisatie te stellen, dwing je jezelf om altijd het maximale uit alles te willen halen. In essentie betekent dit dat we er te allen tijde naar blijven streven om door onze omgeving erkend te worden als de beste. We nemen nooit genoegen met ‘goed’. Jim Collins stelt in ‘Good to Great’ niet voor niets dat ‘goed’ de aartsvijand van ‘geweldig’ is.

2. Focus niet op je kracht, focus alleen op je superkracht

Binnen de organisatie moet het besef overal aanwezig zijn: je wilt koste wat het kost de allerbeste zijn in de markt waarin je actief bent. Als je niet tot de top twee van de markt behoort, moet je stoppen met wat je doet. Dan moet je op zoek naar iets waar je wel de beste in bent. Daarom kijken we constant kritisch naar al onze proposities. Een oplossing aanbieden omdat er toevallig veel vraag naar is, is niet voldoende. Een autoriteitspositie bouw je alleen op als je die keuze durft te maken. Jack Welch beschrijft dit in zijn boek ‘Winning’.

3. Expertise ontwikkelen in een cellenstructuur

Superkrachten ontstaan door een organisatie in te richten in cellen. Binnen deze cellen focus je volledig op de autoriteitsmissie van een propositie. In deze cellen doe je er alles aan om expertise te ontwikkelen en de cel daarmee krachtig te maken. In sommige gevallen ontstaan nieuwe cellen vanuit een innovatie binnen een bestaande cel. Zo ging het bij Xebia binnen de bestaande cel ‘DevOps’ steeds vaker over de cloud. Uiteindelijk is dat onderwerp uit die cel losgetrokken om die expertise sneller te kunnen ontwikkelen, waarmee ‘Eckart’s notes’ van Eckart Wintzen in de praktijk is gebracht.

4. Stimuleer experimenten

Als je over talentvolle medewerkers beschikt, moet je ze de ruimte geven om te experimenteren. Dit leren we uit ‘7 habits of highly effective people’ van Stephen Covey. Op die manier komt innovatie los, maar bijvoorbeeld ook een nieuwe manier om een bepaalde uitdaging aan te pakken. Begin klein met iets nieuws, experimenteer, leer van het proces en schaal op zodra het kan. Heeft het succes? Dan maak je het succes zo groot mogelijk. Maar durf ook te stoppen als het niet werkt. En dat is precies de gedachte achter ‘The Lean Startup’ van Eric Ries.

5. De beste mensen het beste uit zichzelf laten halen

Experimenteren kan alleen als je werkt met mensen die het beste bij de situatie of een project passen. En die je bovendien voorziet van de middelen om het beste uit zichzelf te halen. Blijf daarom investeren in talent. Of zoals Jim Collins het in ‘Good to great’ omschrijft: “Get the right people on the bus”. Xebia vult dit in met een verplicht trainingsbudget van €5000,-, innovatiedagen, interne conferenties en kennissessies. Allemaal om te blijven werken aan je autoriteitsmissie. Dit initiatief zorgt ervoor dat hun mensen continu slimme dingen kunnen bedenken om te werken aan dat ene doel dat ze nooit gaan halen.

Het doorvoeren van deze vijf kernprincipes tot in elke vezel van je organisatie, stelt je in staat om je organisatie zo in te richten en te managen dat het waarmaken van een autoriteitspositie, en het verkrijgen van de erkenning daarvoor uit de markt, mogelijk wordt. Het is een zichzelf versterkend mechanisme, want door zo te opereren zullen er weer nieuwe mensen op je organisatie afkomen die op hun beurt bijdragen aan de spiraal omhoog.

 

LEES OOK: Maak je website middelpunt van je marketingstrategie

LEES OOK: Nieuwe methode voor energieprijzen in de CPI

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie