Dit is hem: de nieuwe Lightyear One

Dit is hem: de nieuwe Lightyear One

Redactie Baaz

Elektrische auto’s worden steeds populairder en steeds meer mensen overwegen om over te schakelen naar een elektrische wagen. Alumni van het Solar Team Eindhoven, oprichters van Lightyear, vinden dat elektrische auto’s vele malen efficiënter kunnen. Om deze reden hebben zij de Lightyear One ontwikkeld: een auto op zonne-energie.

Vanochtend is in Katwijk, tijdens zonsopkomst, de Lightyear One gepresenteerd: de allereerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden. Lightyear weet de aandacht op zich te vestigen door te schermen met het vijf vierkante meter vlak zonnecellen dat bovenop de auto zit. Lightyear zegt dat de cellen bijzonder efficiënt zijn, maar ondanks deze krachtige cellen kun je je auto niet zo snel laden als met een echte lader kan, vooral niet in Nederland. De Lightyear One zou onder ideale omstandigheden goed kan zijn voor zo’n 20.000 kilometer per jaar. De One kun je ook thuis aan een lader én aan een laadpaal hangen. Snelladen kan ook. De elektrische auto zou zelfs 725 kilometer moeten kunnen rijden.

LEES OOK: Elektrische auto's: verdubbeling in aantal

Zware accupakketten

Autofabrikanten willen allemaal graag het rijbereik van de elektrische auto’s vergroten. Accupakketten met een capaciteit van 64 kWh, 80 kWh of zelfs 100 kWh zijn anno 2019 volledig ingeburgerd. Een groot nadeel van deze accupakketten is het gewicht: ze zijn gewoon erg zwaar. De Nederlandse start-up Lightyear zegt daar met hun zonne-energie auto dus een antwoord op gevonden te hebben.

De Lightyear One biedt plek aan vijf inzittenden en heeft in elk wiel een elektromotor: een unit die minder energie zou verbruiken dan een exemplaar in bijvoorbeeld een Tesla. Verder heeft de One een uit koolstofvezel opgetrokken koets en een aluminium chassis. De auto heeft ook een erg gestroomlijnd model.

Eerste prototypen

Lightyear wil dit jaar zijn eerste prototypen gaan bouwen op de Automotive Campus in Helmond en de Lightyear One is daar één van, maar vanaf volgend jaar moet de auto écht in productie gaan. Volgens Lightyear zijn er al zo’n 100 exemplaren gereserveerd. De eerste honderd stuks die volgend jaar komen, genaamd de Pioneer Edition, zijn een speciale introductieversie. Waarschijnlijk worden deze auto’s in 2021 geleverd. Het prijskaartje van de introductieversie is zo’n € 120.000 exclusief belastingen. Lightyear heeft grootste plannen en wil in de loop der tijd ook goedkopere auto’s gaan produceren. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie