Een kop koffie en een dagstart

Dit is de ideale start van jouw dag...

Anne Vennemann
Voor veel mensen is een dagstart, net als een kop goede koffie, de vaste prik in de ochtend. Het zwarte goud zet je op scherp, het zorgt voor een kickstart.

Een mooie metafoor voor een dagstart, dat ideaal is om doelstellingen te evalueren en om dagelijks terug te blikken maar ook zeker vooruit te kijken. Zo analyseer je met je team of je nog op koers ligt, klinkt goed toch? In dit ochtendritueel zijn een aantal factoren van essentieel belang. Welke dat zijn en hoe je ermee omgaat, licht ik graag voor je toe. Samen ontwikkelen we zo een dagstart met de beste resultaten voor iedereen: de medewerkers, de organisatie én natuurlijk de klant.

Blije medewerkers zorgen voor blije klanten

Koffiebonen zijn alleen te verwerken als ze worden gemalen. Een ironische brug naar de ‘malende medewerker’ brengt ons bij een bekende indicator op de dagstart: de mood van de mensen in het team. In hoeverre zit iemand goed in zijn vel, zowel in het werk als privé? Een belangrijke vraag, want we weten allemaal dat gelukkige medewerkers zorgen voor betere bedrijfsresultaten.

Het meten van deze happiness factor wordt in veel dagstarts gedaan door een teambarometer, waarin iedereen kan aangeven hoe hij of zij zich voelt. Er zijn vele varianten te bedenken, bijvoorbeeld met smileys of stoplichten. Het maakt niet uit hoe je dit doet, het is het gesprek dat telt. De moodmeter creëert een moment om alles bespreekbaar te maken en om er zo voor elkaar te zijn: van luisterend oor tot helpende hand.

Verantwoordelijkheid pakken 

Wie zorgt ervoor dat het koffiezetapparaat up & running is? Zonder verantwoordelijke medewerker, geen bakkie pleur. Dit geldt ook voor het succes van een dagstart: wie pakt wat op? In het begin zie ik vaak dat teamleden geen verantwoordelijkheid durven te pakken, bang om ergens op afgerekend te worden of om simpelweg meer werk te krijgen.

Daarom is mijn belangrijkste tip om samenwerking te stimuleren en op zoek te gaan naar elkaars kwaliteiten en talenten. Want waar de één goed is in analyseren, zoekt de ander juist liever de sociale interactie op. Als iemand mag doen waar hij/zij goed in is en wat diegene leuk vindt, zal die persoon daar graag verantwoordelijkheid voor pakken. Dit heeft ook weer een positief effect op de happiness factor. Door de combinatie van plezier en samenwerking ontstaat er een gezamenlijke wil om issues op te pakken, om van én met elkaar te leren.

Zorg voor scherpe KPI’s

De derde en misschien ook wel de meest belangrijke uitdaging voor een goede dagstart is het stellen van scherpe en juiste KPI’s. Zonder heldere doelstellingen heeft een team geen houvast. Het is net als het zetten van koffie: als ik vooraf niet weet hoeveel mensen welke koffie willen, dan weet ik ook niet hoeveel koffiebonen ik moet malen en of ik er nog iets aan kan doen om dat bakkie nog lekkerder te maken. Bij gebrek aan heldere doelstelling is het voor medewerkers lastig om te verbeteren. Een duidelijk kader stimuleert om sneller met ideeën voor verbeteringen te komen, waarmee de doelstelling eerder binnen handbereik is.

Ontdek elkaars werelden

Van wie neem je liever een kop koffie aan: een barista of de salesmanager van een koffiemerk? Je kiest waarschijnlijk voor de barista, die alle voorwaarden voor goede smaak op z’n duimpje kent. Toch heb je beide personen nodig, want zonder salesmanager is die koffie nergens te bekennen. Dit geldt ook voor teamleden en managers op een werkvloer, samen komen ze tot de beste resultaten. Dus pak als manager de kans om eens met je teamleden mee te kijken, om zo te zien tegen welke problemen ze aanlopen. En durf als medewerker eens de dagstart te faciliteren, collega’s durven zich vaak sneller uit te spreken bij een andere collega dan bij de manager. Mijn ervaring leert dat het verplaatsen in elkaars werelden de betrokkenheid in het team vergroot. En je doet gegarandeerd nieuwe ontdekkingen.

Ga jij de uitdaging aan om bovenstaande factoren in de praktijk te brengen? Een goede dagstart levert je net zoveel energie op als dat eerste bakkie leut in de ochtend. Dat is pas een kickstart!

afbeelding van Anne Vennemann

Anne Vennemann |

Lean consultant & trainer bij LCG

Bekijk alle artikelen van Anne