YouTube: goudmijn of begraafplaats?

YouTube: goudmijn of begraafplaats?

Redactie Baaz

YouTube is in sneltreinvaart uitgegroeid tot één van de machtigste online platforms ter wereld. Maar is alles nou zo succesvol op het platform?

Tegenwoordig droomt bijna ieder kind ervan om rijk en beroemd te worden op het videoplatform. Welk uitgekiend verdienmodel schuilt er achter dit succesverhaal, en hoe zal dit ons toekomstige medialandschap bepalen? Een aantal professionele YouTubers biedt een blik in de wondere wereld van de YouTube-industrie.
 
YouTube heeft in haar 12-jarige bestaan het traditionele medialandschap op zijn kop gezet en roem en rijkdom voor velen binnen handbereik gebracht. Zowel makers als adverteerders zien zich geconfronteerd met deze machtspositie. Dagelijks beginnen hordes jongeren een eigen kanaal in de hoop zoveel mogelijk views en YouTube money te scoren. Een ware goudkoorts die ervoor zorgt dat deze content creators voortdurend de grenzen opzoeken. 

VPRO Tegenlicht over YouTube

De meest succesvolle Nederlandse YouTuber, Kwebbelkop, heeft bijna zeven miljoen abonnees op zijn YouTube-kanaal die dagelijks massaal bekijken hoe hij games speelt of vlogt over zijn persoonlijk leven. Zijn succes is enorm. Hij wordt voortdurend op straat herkend en woont met zijn vloggende vriendin in een penthouse in Amsterdam. 

Met Kwebbelkop bezoeken de makers van VPRO Tegenlicht VidCon in Los Angeles, de belangrijkste bijeenkomst voor fans, online influencers en de platform-industrie. 

Kijkje in keuken van YouTubers en marketeers

Niet iedereen is echter zo succesvol. YouTube kent een enorme begraafplaats van video’s zonder views. , managers en de psychologische consequenties van een online verdienmodel met ‘You’ als unique selling point.

VPRO Tegenlicht: Goudzoekers in YouTubeland - 22 oktober 2017, 21.05 uur, NPO 2. Fotografie: Pierre Rezus/ Tegenlicht
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie