Biedt uitlegfilm nieuwe kansen voor de IT-sector?

Redactie Baaz
De IT-sector blijft zich dagelijks ontwikkelen met nieuwe innovaties en technologieën. Het is een relatief jonge sector die steeds belangrijker wordt.

Van mensen die in de IT-sector werken wordt er vaak een bepaald beeld geschetst, namelijk: nogal verlegen types, die de hele dag achter hun computer zitten en er niet meer vanaf komen. Echter bewijst de realiteit het tegendeel. Tegenwoordig moeten mensen die werken in de IT-sector namelijk goed kunnen omgaan met klanten, kunnen uitleggen en geduld hebben, een uitlegfilm kan hierbij helpen. Wat hier de reden voor is, lees je in deze blog.

IT’ers van nu

Tegenwoordig zitten IT’ers niet meer de hele dag achter hun computer. Ze hebben veel contact met klanten en moeten veel ondernemen. Het lastige is misschien nog wel dat klanten je vaak niet begrijpen, je zult in kindertaal alles aan je klant moeten proberen uit te leggen. Door de digitalisering van de afgelopen jaren verwachten klanten steeds meer van een IT’er en hebben ze om de kleinste zaken nog hulp nodig.

Maar hoe komt het dat klanten IT zo lastig vinden. Een gebrek aan zichtbaarheid is hier een belangrijke factor voor. Software is onzichtbaar waardoor het lastig is voor mensen om hier een beeld bij te schetsen en zich er iets bij voor te stellen. Wanneer je hier iets over uitlegt snappen ze het vaak dan ook niet.

Hulp nodig? Uitlegfilm laten maken

De IT-sector bestaat eigenlijk uit 3 verschillende soorten bedrijven. Software, hardware en dienstverleningsbedrijven. Het maakt niet uit in welk van deze 3 delen je werkt je loopt altijd tegen klanten aan, die iets niets begrijpen en die je hulp nodig hebben. Deze moet je allemaal te woord staan en uitleggen wat ze moeten doen. Dit is een heel karwei… Hoe handig zou het zijn als je van alle dingen die klanten niet begrijpen, maar die ze wel zelf zouden kunnen oplossen een uitlegfilm laat maken.

Een uitlegfilm bespaart je een hele hoop tijd, je hoeft namelijk niet alles weer elke keer opnieuw uit te leggen. Wanneer de klant het probleem niet kan oplossen, dan is een afspraak het meest handige zodat je zelf het probleem kunt oplossen. Maar wanneer een klant belt en je normaal gesproken doormiddel van instructies via de telefoon het probleem oplost in 5-20 minuten, zou je nu de uitlegfilm kunnen sturen en kan de klant er aan de hand van deze uitlegfilm uitkomen.

Daarnaast wanneer klanten een nieuw product hebben gekocht zit er vaak een handleiding bij. Deze is vaak lastig voor veel mensen, daarnaast is ons brein visueel ingesteld. Dit betekent dat we veel liever een video kijken dan een stuk tekst lezen. In plaats van een handleiding zou een uitlegfilm over het nieuwe product dus veel handiger zijn.

Een uitlegfilm laten maken biedt vele mogelijkheden: Aspecten uit de IT-sector worden aan de hand van zo’n video een stuk duidelijker voor klanten. Daarnaast bespaart een IT’er een hele hoop tijd, omdat deze minder hoeft uitteleggen aan de klant, uitlegfilm vangt namelijk het werk op.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie