3CX in de praktijk: waarom bedrijfstelefonie en CRM twee handen op één buik zijn

3CX in de praktijk: waarom bedrijfstelefonie en CRM twee handen op één buik zijn

Redactie Baaz

Een beetje organisatie kan niet zonder een CRM-systeem en uiteraard mag een goed telefoniesysteem ook niet ontbreken. Een combinatie van die twee kan echter meer dan de som der delen betekenen voor jouw bedrijf.

Met 3CX haal je als bedrijf een PBX in huis waarmee je al je communicatie in één oplossing integreert. Telefonie uiteraard, maar ook webconferencing en groepsgesprekken activeer je met een enkele druk op de knop.

Er is echter meer uit het systeem te halen, want wat als je jouw CRM-systeem koppelt aan jouw 3CX-PBX? Dat klinkt ingewikkelder dan het is, want 3CX biedt kant-en-klare plug-ins om je CRM-systeem (overigens ook ERP- en accounting-systemen) en 3CX met elkaar te verbinden.

3CX in de praktijk

Direct na de installatie valt op hoe prettig de interface van de clients eruitziet. Deze is redelijk uniform, dus schakelen van de desktop-client naar de smartphone-client gaat gemakkelijk. Via het systeem kun je uiteraard bellen en gesprekken aannemen, maar het werkt tegelijkertijd als communicator in je organisatie. Zo kun je in één opslag zien wie er wel en niet aanwezig is in je organisatie, en of je collega's al dan niet bezet zijn. 3CX heeft het systeem redelijk open gehouden, waardoor het gemakkelijk integreert met Office 365, Google Contacts, Salesforce en Exact.

Integratie met CRM-systemen

Het 3CX Phone System houdt rapportages bij over inkomende en uitgaande gesprekken, wat uiteraard weer vastgelegd kan worden in het CRM-pakket dat je gebruikt. Dat geeft je dus direct inzicht in de activiteiten van zowel medewerkers als klanten, mits je een dergelijk CRM-pakket gebruikt. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een officiële licentie van het CRM-pakket wat je gebruikt.

Als je Google Chrome gebruikt kun je bovendien de 3CX Click2Call-extensie installeren. Je belt dan met één klik vanuit je CRM-systeem of Office 365 zonder hier extra plug-ins voor te moeten installeren. Ook kun je hiermee direct een nummer op een webpagina bellen.

Lees meer

3CX heeft in enkele zeer handige tutorials uiteengezet hoe je jouw CRM-systeem aan 3CX kunt koppelen. Die tutorials vind je hier.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie