3 tips voor startende ondernemers
3 tips voor startende ondernemers

3 tips voor startende ondernemers

Redactie Baaz
Wil je een eigen bedrijf starten, maar weet je niet precies hoe je dat doet? Er zijn heel veel tips voor het beginnen van een eigen bedrijf. Wij hebben er ook drie voor je. Doe er je voordeel mee!

Feedback vragen

Vraag zoveel mogelijk mensen om feedback. Misschien komen ze wel met zaken waar je nog nooit aan gedacht hebt of nemen ze je twijfel juist weg. Vraag ook tips aan bijvoorbeeld ervaren ondernemers. Zij zijn ook ooit begonnen en kunnen je vast vertellen wat je wel en niet moet doen. Sta open voor kritiek en luister goed. Iedereen wil je alleen maar helpen!

Free publicity

Als je een bedrijf hebt opgestart, is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen van het bestaan af weten. Maar hoe krijg je je bedrijf nu in het nieuws? Persberichten sturen heeft vaak niet veel effect. Je moet begrijpen hoe journalisten denken en waarom jouw verhaal zo interessant is voor hun krant, uitzending of tijdschrift. Gratis publiciteit klinkt gemakkelijk, maar dat is het echter niet. Om interessant voor een journalist te zijn moet je onder meer opvallen en een invalshoek bedenken waarom jouw verhaal door iedereen gehoord of gelezen moet worden. Zorg er ook voor dat je bij de juiste persoon terechtkomt. Je moet er wel wat moeite in stoppen, maar dat betaalt zich later waarschijnlijk uit in aandacht en klanten.

Onderscheiden

Het is misschien een clichétip, maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen: zorg ervoor dat je onderscheidend bent met je bedrijf. Om je te kunnen onderscheiden, moet je onder meer goed in beeld hebben wie je concurrenten zijn en wat zij precies doen. Kijk ook goed naar je doelgroep, wie wil je bereiken met je product en waarom? En stel jezelf de vraag: Wat voegt mijn product of dienst toe? Startpagina-oprichter Durk Jan de Bruin vertelde ons een keer over de blauwe en rode oceaan. Volgens hem moet je altijd in de blauwe oceaan gaan ondernemen wil je uniek en succesvol zijn. Lees dus onderstaande tip van Durk Jan goed!

Durk Jan: ‘Als je gaat ondernemen, kun je twee dingen doen: ondernemen in de rode en de blauwe oceaan. In de rode oceaan vechten allemaal spelers om een zo groot mogelijk marktaandeel. Je gaat ondernemen in een bestaande markt, bijvoorbeeld door een kledingwinkel te beginnen. Maar als je in de blauwe oceaan onderneemt, dan doe je iets wat helemaal nieuw is, wat nog nooit iemand heeft gedaan. Je hebt geen concurrenten, maar het is een stuk moeilijker. Als het je echter lukt om in deze nieuwe markt succesvol te worden, ben je in het begin de enige en kun je enorm knallen. Met Startpagina.nl zat ik in de blauwe oceaan, ik was de eerste. Daarom is het zo'n groot succes geworden. Een ander voorbeeld is de iPad. Voor de iPad was er niets. Nu zijn er heel veel tablets. Om echt succesvol te worden moet je eigenlijk altijd in de blauwe oceaan gaan ondernemen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie